پورتفولیو به تفکیک حوزه سرمایه گذاری
- خانه
- پورتفولیو به تفکیک حوزه سرمایه گذاری
Advanced Manufacturing
فناوریهای تولید پیشرفته به کلیه فرآیندها، خدمات و محصولاتی گفته میشود که با استفاده از فناوریهای نوین همچون پرینترهای سه و چهار بعدی، رباتها، واقعیت مجازی و افزوده، سیستمهای مدیریت کارخانه، حسگرها و عملگرهای پیشرفته و غیره، فرآیند تولید محصولات پیشرفته را بهبود بخشیده و راندمان خطوط تولید و کارخانهها را افزایش میدهند. استارتاپهای فعال در حوزه فناوریهای پیشرفته تولید و رباتیک، برخلاف کسب و کارهای خدماتی تلاش میکنند که از فناوریهای نوظهور و بدیع در راستای “تولید” یک محصول فیزیکی بهره جسته و محصولی نوین را به بازار عرضه نمایند.
Art & Entertainment
فناوریهای حوزه هنر و سرگرمی، به محصولات و خدماتی اطلاق میشود که در حوزههای مختلف همچون شبکههای اجتماعی، صنعت موسیقی، فیلم و پخش ویدئویی، صنعت بازی، اخبار، عکاسی، ورزش، هنر و غیره به ارائه خدمات به مصرفکنندهها پرداخته و ماهیتی B2C دارا میباشند. استارتاپهای حوزه هنر و سرگرمی، کمتر به توسعه محصولات فیزیکی پرداخته و صرفا با اکتفا به فناوریهای نوین و به روز، در تلاش هستند که استفاده از خدمات را برای مصرفکنندگان نهایی تسهیل نموده و دسترسی به خدمات حوزه هنر و سرگرمی را بهبود بخشند.
CleanTech
تکنولوژی پاک به کلیه فرایندها، محصولات و خدماتی اطلاق می شود که از طریق بهبود راندمان مصرف انرژی، استفاده پایدار از منابع موجود و فعالیت های ناظر بر حفاظت از محیط زیست (کاهش آلاینده های شهری) اثرات منفی دخالت انسانی بر محیط زیست را کاهش می دهد. مفهوم تکنولوژی پاک، فناوری های متنوعی شامل بازیافت، انرژی های تجدید پذیر، فناوری اطلاعات، حمل و نقل سبز، موتورهای الکتریکی، شیمی سبز و پساب های خانگی را دربر می گیرد.
Consumer Services
خدمات مشتریان در واقع ارزش های نامشهودی هستند که نشأت گرفته از خرید کالا یا خدمت دیگری توسط مشتری می باشند. ورود تکنولوژی در فرایندهای مرتبط با این حوزه شامل تصمیمات، برنامهریزیها و اقداماتی که برای رفع نیازهای مشتریان یک محصول یا خدمت انجام میشود، منجر به افزایش رضایتمندی مشتری و همچنین کارایی، تسهیل و تسریع کلیه مدلهای آن اعم از خدمات فنی، ثبت گارانتی، مشکلات مربوط به محصولات خریداری شده، مدیریت حساب مشتری، میانجی گری بین فروشندگان و مصرف کنندگان نهایی و سایر خدمات مبنی بر نوع خرید مشتری می گردد.
E-Commerce
تجارت الکترونیک به دسته ای از کاربردهای IT که به صورت سیستمی برای پشتیبانی، پردازش و پیشبرد جریان کسب و کار و مبادلات تجاری ایجاد شده است، اطلاق می گردد. از دیدگاه اقتصادی نیز تجارت الکترونیک به شکلی از مدل درآمدی گفته می شود که به اشخاص و شرکتها اجازه می دهد تا کسب و کار خود شامل خرید یا فروش کالاها و خدمات بین سازمان ها، افراد، دولت ها و سایر بخش های عمومی و خصوصی را بر مبنای شبکه اینترنت دایر نمایند.
EdTech
فناوری آموزشی در واقع فرایندی منظم، علمی و تکرارپذیر شامل مطالعات، ایده ها و ابزارها جهت ساده سازی و ارتقای کیفیت یادگیری و بهبود عملکرد آموزشی از طریق خلق، استفاده و مدیریت منابع و فرایندهای تکنولوژیکی مرتبط است. افزایش توانایی مربیان در زمینه بهکارگیری فناوری اطلاعات، تجهیز مدارس و دانشگاهها با امکانات و ابزارهای مورد نیاز جهت گسترش فناوری اطلاعات، بهرهگیری بهینه از فناوری اطلاعات برای تغییر ساختار آموزش و ایجاد فرصتهای یادگیری و تحصیل برای همه افراد جامعه و در نهایت افزایش سطح یادگیری فراگیر، از جمله مهمترین رویکردهای تکنولوژی آموزشی در سراسر جهان شناخته می شوند.
FinTech
فین تک و یا نوآوری در خدمات مالی به نوعی فناوری جهت تسهیل، بهبود و جایگزینی فرآیندهای جدید و کارآمدتر جهت استفاده از خدمات و سرویس های مالی همچون پرداخت قبوض و انتقال پول، سرمایهگذاری، خدمات وام و بیمه، جمعآوری کمکهای مالی و مدیریت داراییها، اطلاق می گردد. در مجموع، فین تک به سازمانها، صاحبان کسب و کار و مشتریان آنها جهت مدیریت بهتر فعالیتها و فرایندهای مالی از طریق شخصی سازی نرم افزارها و الگوریتم ها، کمک می نماید. فین تک به 8 زیرشاخه اصلی رگتک، ولثتک، اینشورتک، پیتک، بانکتک، لندتک، مدیریت مالی و رمیتنس تقسیم میشود.
Health Tech
تکنولوژی سلامت یا سلامت دیجیتال به کاربرد سازمانیافته اطلاعات و مهارتهای استفاده از دستگاهها، داروها و واکسنها، در توسعه روشهای حل مسائل بهداشتی و بهبود کیفیت زندگی، اطلاق می گردد. فناوری سلامت در مفهوم عام دربرگیرنده داروها و تجهیزات پزشکی است، اما در معنای خاص آن شامل تمام اپلیکیشنها، گجتهای پوشیدنی، پایگاه داده ها و رویکردهایی است که منجر به بهبود کلیه فرآیندهای مراقبت سلامت (خودمراقبتی) و بهداشت افراد و جوامع می گردد.
MarTech
مارتک نوعی از بازاریابی است که از طریق روشها و ابزارهای دنیای فناوری دیجیتال برای دسترسی به بازار -با در نظر داشتن سودآوری و حفظ مشتریان در کانالهای چندگانه خرید و چرخه حیات مشتری- انجام میشود. در این روش، از تمامی ظرفیتها و کانالهای ممکن و موجود در دنیای دیجیتال برای ارتباط با مشتریان استفاده میشود تا اطلاعات به مصرفکننده رسانده شود. هر نوع تکنولوژی که دربرگیرنده فرایندهای بازاریابی باشد اعم از پلتفرم های تجزیه و تحلیل بازار، ابزار و اپلیکیشنهای موبایلی، نرم افزارها در زمینه CRM و متدهای برندینگ کسب و کار مانند تبلیغات دیجیتالی، اینفوگرافیکها، بروشورهای آنلاین و … نمونه هایی از مارتک هستند.
TravelTech
فناوری تور و گردشگری به کاربردهای IT و ICT در صنایع مرتبط با توریسم، گردشگری و مهمانداری جهت تسهیل امور مسافران اطلاق می شود. این شکل از تکنولوژی که برای سهولت دستیابی مسافران، اغلب به شکل اپلیکیشن های موبایلی نمود پیدا میکند، بازه گستردهای از امکانات را برای پشتیبانی از مسافران در موضوعات اطلاعات و ارتباطات در خانه یا مسیر رفت و آمد در اختیار مسافران قرار میدهد. اپلیکیشنها در حال حاضر تنوع گوناگونی از سرویسهای اطلاعاتی همچون تاریخ و قیمت پروازها، برنامه ریزی تور و مسافرت، راهنمای رزرو هتل، مسافرخانه یا خانه های بومگردی، ارائه قیمت بلیط و اتاق، راهنمای مقاصد گردشگری، مترجمهای همراه، مکانیابی رستورانها، مبدلهای ارز، حملونقل محلی و … را به مسافران ارائه می دهند.